Basic Intermittent Fasting.

 Jika kita perhatikan sekeliling pasti ada seorang atau dua orang rakan kita sudah mula bercakap-cakap mengenai Intermittent Fasting. Hal ini kerna pilihan gaya hidup masa kini dalam diet seharian. Intermittent Fasting ini bukanlah terlalu baru tetapi ia telah menjadi pilihan utama dalam perubahan gaya hidup yang mudah diikuti oleh orang ramai yang ada kesedaran untuk menjaga tahap kesihatan yang lebih baik dari sebelumnya.



Sebelum kita kupas lebih lanjut, marilah saya kongsikan dengan anda maksud diet ini.  Intermittent Fasting (IF) adalah corak pemakanan di mana kita wajib mengehadkan pengambilan makanan kepada kiraan masa/jam tertentu dalam sehari. Sesetengah penyelidikan mencadangkan bahawa ia mungkin mempunyai manfaat selain penurunan berat badan. Antaranya kesihatan mental dan jantung yang lebih baik.

Intermittent Fasting (IF) kini merupakan salah satu trend kesihatan dan kecergasan yang paling popular di dunia. Orang ramai menggunakannya untuk menurunkan berat badan, meningkatkan kesihatan mereka dan memudahkan gaya hidup mereka. 

Dibawah ini saya akan berikan beberapa panduan ringkas untuk anda bermula dengan Intermittent Fasting (IF).

Bagaimana Intermittent Fasting (IF) terjadi?

Intermittent Fasting (IF) ialah corak pemakanan yang berkitar antara tempoh berpuasa dan tempoh makan atau minum (open window).

Ianya tidak menyatakan makanan yang anda patut makan tetapi bila anda dibenarkan makan. Dalam hal ini, ia bukan diet dalam pengertian konvensional tetapi lebih tepat digambarkan sebagai corak pemakanan.

Cara Intermittent Fasting melibatkan puasa 16 jam setiap hari atau berpuasa selama 24 jam dalam tempoh dua kali seminggu

Sebenarnya, berpuasa dari semasa ke semasa adalah lebih alami daripada selalu makan 3-4 kali atau lebih hidangan setiap hari.

Puasa dapat menjamin kualiti gaya hidup dengan lebih baik. 

Kaedah Intermittent Fasting (IF).

Terdapat beberapa cara berbeza untuk melakukan intermittent fasting. kesemuanya melibatkan pembahagian waktu, hari atau minggu ke dalam tempoh makan dan berpuasa.

Semasa tempoh berpuasa, anda makan sam ada sangat sedikit atau tidak sama sekali.


Types of Intermittent Fasting

Kaedah yang paling popular diamalkan adalah :

  • Kaedah 16/8 : juga dipanggil protokol Lean gains, ia melibatkan melangkau sarapan pagi dan mengehadkan tempoh makan harian anda kepada 8jam contohnya 1-9 pm. Kemudian anda berpuasa selama 16 jam diantaranya. 
  • Eat-Stop-Eat : Ini melibatkan puasa selama 24jam, sekali atau dua kali seminggu. Contohnya dengan tidak makan dari makan malam satu hari sehingga makan malam keesokan harinya.
  • Diet 5:2 dengan kaedah ini, anda mengambil hanya 500-600 kalori pada dua hari tidak berturut-turut dalam seminggu. Tetapi makan secara normal pada hari yang lain. 
Dengan mengurangkan pengambilan kalori anda, semua kaedah ini sepatutnya menyebabkan penurunan berat badan selagi anda tidak mengimbangi dengan makan lebih banyak semasa tempoh makan.

Ramai orang mendapati kaedah 16/8 adalah yang paling mudah untuk digunakan. Kaedah ini paling popular digunakan. 

Pihak Shaklee sendiri menjalankan program berpuasa secara intermittent fasting dibawah program Hello New You

Manfaat berpuasa secara Intermittent fasting mengikut timeline hours.

Berikut adalah beberapa perubahan yang berlaku dalam badan anda apabila anda berpuasa :

  • Hormon Pertumbuhan Manusia (HGH) : tahap hormon pertumbuhan meroket, meningkat sebanyak 5 kali ganda. Ini mempunyai faedah untuk kehilangan lemak dan penambahan otot.  
  • Insulin : Kepekaan insulin bertambah baik dan tahap insulin menurun secara mendadak. Tahap insulin yang lebih rendah menjadikan lemak badan yang disimpan lebih mudah diakses dan digunakan. 
  • Pembaikan Selular : Apabila berpuasa, sel anda memulakan proses pembaikan selular. Ini termasuk autophagy, dimana sel mencerna dan mengeluarkan proses pembaikkan protein lama dan tidak berfungsi yang terkumpul didalam sel (proses kematian sel yang rosak).
  • Ekspresi Gen : Terdapat perubahan dalam fungsi gen yang berkaitan dengan umur panjang dan perlindungan terhadap penyakit.

Perubahan ini bertanggungjawab untuk faedah kesihatan dalam intermittent fasting.

Atas asbab manfaat kesihatan yang kita dapat inilah Intermitten Fasting (IF) menjadi pilihan sebagai gaya hidup. Makan sihat adalah mudah, tetapi ia boleh menjadi sangat sukar untuk dikekalkan, maksud saya untuk dilakukan dalam jangka masa panjang jika kita tiada displin



Salah satu halangan utama ialah semua kerja yang diperlukan untuk merancang dan  memasak makanan yang sihat. Intermittent Fasting boleh memudahkan urusan kerana anda tidak perlu merancang memasak. Gaya hidup yang baru ini membantu meningkatkan kesihatan dengan mudah pada masa yang sama. 

Jom Mulakan Intermittent Fasting Hari Ini!

Jika anda pernah makan malam, kemudian tidur lewat dan tidak makan sehingga makan tengah hari keesokan harinya, maka anda mungkin sudah berpuasa selama 16jam. Ada beberapa pilihan yang lain seperti berikut :

Jadual Intermittent Fasting Kaedah 16/8
contoh jadual kaedah 16/8 jam

Sesetengah orang secara naluri makan dengan cara ini. Mereka tidak berasa lapar pada waktu pagi. Ramai orang menganggap kaedah 16/8 jam sebagai cara intermittent fasting yang paling mudah dan mampan. Anda mungkin ingin mencuba amalan ini terlebih dahulu. 

Jika anda merasa mudah dan berasa sihat semasa berpuasa dengan cara tersebut, maka mungkin cuba beralih kepada puasa yang lebih advanced seperti puasa 24jam 1-2 kali seminggu ( Eat-Stop-Eat) atau hanya makan 500-600 kalori 1-2 hari seminggu (diet 5:2).

Pendekatan lain ialah berpuasa pada bila-bila masa sahaja. Cuma langkau makan dari semasa ke semas apabila anda tidak lapar atau tidak mempunyai masa untuk memasak.

Tidak perlu mengikuti rancangan intermittent fasting secara bersturuktur untuk memperoleh sekurang-kurangnya beberapa faedah. Saya mengesyorkan anda semua bermula dengan kaedah 16/8, kemudian mungkin beralih kepada puasa yang lebih lama. Adalah penting untuk mencuba dan mencari kaedah yang sesuai untuk anda

Selamat mencuba sehingga berjaya tau, jumpa lagi di lain entry korang. Terima Kasih luangkan masa dan sudi membaca.

Love as always,
Pija Abdullah
Your Trusted SID
 928411

 "click here to chat with me"

 


Comments

Popular posts from this blog

Doa yang bagus diamalkan oleh umat islam.

Pengedar Shaklee Desaru Johor

Suplemen Coenzyme Q10 Meningkatkan Tenaga