Suplemen Coenzyme Q10 Meningkatkan Tenaga

Dulu dekat sekolah selalu dengar cikgu cakap dekat kawan bila tak dapat menjawab soalan

“ Awak ini tak cukup enzim, tak makan lagi ke?”

Sekarang bila sudah dewasa dan belajar mengenai product CoQ Trol Plus Shaklee dari nutritionist Puan Sarah dan Master Naquib bulan lepas ( Julai 2023) baru saya faham kenapa cikgu cakap begitu.

Badan kita jika kurang Coenzyme Q10 memang boleh mengurangkan ketajaman akal fikiran juga ya, hal ini kerana enzim tersebut paling tinggi dekat otak manusia.

Tapi itulah kalau nak makan 3 kilo daging, 100 cawan brokoli rebus. Mau terbelahak perut nak hadam sebegitu banyak kan? 

Kos pembelian juga pastinya lebih tinggi dari sebotol CoQ10 Shaklee.


Kita bernasib baik, ada CoQ10 Shaklee kan. Makan sebiji sudah mencukupi. Kecil-kecil cili api tau 💪

Sebab itu, adding CoQ10 Shaklee dalam diet harian, kita akan dapat nikmati “Energy Yang Lebih” untuk enjoy our routines and celebrate each moment dengan penuh bersemangat dan ketajaman focus yang baik.

Apa yang bestnya kita tidak akan blur blur tau, hal ini kerana tenaga yang dihasilkan oleh CoQ10 bukan sahaja melibatkan kecerdasan tubuh, tetapi juga minda. CoQ10 membantu menyokong kesihatan otak, meningkatkan konsentrasi dan ketajaman mental.



Mari saya kongsikan,

Bagaimana Suplemen CoQ10 Meningkatkan Tenaga

Jika mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat mengantuk, mungkin kita kekurangan CoQ10 dalam tubuh kita. Coenzyme Q10 (juga disebut sebagai CoQ10 atau Q10 saja) adalah suplemen yang baik untuk mereka yang mengalami rasa lemah, mudah penat dan cepat mengantuk.


Salah satu kebaikan pengamalan suplemen CoQ10 adalah menghasilkan tenaga. Jantung adalah salah satu organ yang berkerja berterusan 24 jam tanpa berhenti. Jadi otot-otot jantung (myocardium) memerlukan banyak tenaga untuk berfungsi dengan baik. Bekalan tenaga ini diberikan oleh (mitokondria) yang berada dalam sel-sel otot jantung. Tanpa bekalan tenaga yang mencukupi, jantung akan bekerja dengan tidak sempurna dan menyebabkan kita rasa mudah penat, cepat letih dan mudah mengantuk. Untuk menjamin jantung bekerja dengan baik, bekalan tenaga yang berterusan diperlukan dan nutrient CoQ10 adalah kunci bagi penghasilan tenaga yang banyak.

Walaupun CoQ10 dihasilkan secara natural, tubuh kita menghasilan CoQ10 yang semakin berkurangan apabila usia kita bertambah. Ia juga tidak dapat dihasilkan dalam tubuh kita dengan kuantiti yang mencukupi apabila seseorang itu mengalami beberapa jenis penyakit atau tubuhnya mengalami keradangan yang kronik. Beberapa jenis ubat sintetik, terutamanya ubat yang merendahkan kolestrol (ubat statin) boleh merendahkan penghasilan CoQ10.

Bila kandungan nutrient CoQ10 semakin rendah dalam tubuh, ia akan menyebabkan tubuh menjadi semakin lemah, mudah letih dan cepat mengantuk. Kita akan merasakan seolah-olah tubuh kita sudah semakin tua dari umur kita sebenarnya.



Pengambilan suplemen CoQ10 dengan dos yang betul, maka penghasilan tenaga dapat dilakukan dalam “mitokondria” dengan banyak. Masalahnya ramai yang mengambil suplemen ini dengan dos yang rendah, sehinggakan “mitokondria” tidak dapat menggunakannya secara optima. Apabila seseorang itu mengambil dos suplemen CoQ10 dengan betul, ia akan membantu “mitokondria” melakukan tugasnya menghasilkan tenaga secara maksima.

Tenaga yang dihasilkan dalam “mitokondria” dinamakan adenosine triphosphate (ATP). Semakin banyak nutrient CoQ10 ini diambil, semakin mudah penghasilan tenaga ATP. Ini akan membantu otot-otot jantung mengepam darah ke seluruh tubuh dengan lebih berkesan.

Apabila kandungan CoQ10 dalam tubuh semakin rendah, ia ibarat bateri yang lemah. Malangnya kekurangan CoQ10 ini tidak diperiksa secara rutin. Jadi ramai yang tidak menyedari mereka mengalami masalah kekurangan nutrient ini. Semua pemeriksaan rutin kelihatan normal, dan mereka tidak menyedari bahawa punca rasa mudah penat, senang letih dan cepat mengantuk dan tertidur, hanya disebabkan oleh masalah kekurangan Q10.

Individu yang mengalami penyakit lemah jantung (congestive heart failure) lebih mudah mengalami rasa letih, cepat penat dan selalu mengantuk, akibat kekurangan nutrient CoQ10 ini. Oleh itu saya mencadangkan agar kita lebih cakna dan segera ambil nutrient CoQ10 bagi menguatkan fungsi jantung. 

Kesan daripada menghadiri kelas nutrient, saya mula bertindak mengambil berat mengenai keperluan otot jantung saya. Mulai pengakhiran Julai 2023, saya telah menambah CoQ Trol Plus dan Phytocol dari Shaklee sebagai new addition items for my living proof with Shaklee.

 

Untuk dapatkan bekalan stock CoQ Trol Plus dari Shaklee untuk kesihatan otot jantung, saya boleh bantu anda dengan klik link ini Saya Nak CoQ10 


#NextLevelBlogging
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023
#PengedarShakleeDesaru


These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. Pengedar Shaklee Johor berminat nak beli product Shaklee? Berminat nak JOIN AHLI Shaklee? Nak makan vitamin Shaklee secara Percuma? Email: norainiabdullah87@gmail.com Call/WhatsApp: 016 984 9383.

Comments

Popular posts from this blog

Doa yang bagus diamalkan oleh umat islam.

Pengedar Shaklee Desaru Johor