Keperluan Wanita Mengandung



Setiap wanita yang mengandung pasti menginginkan persediaan untuk bersalin berjalan dengan lebih lancar, mudah dan juga selamat. Pastikan anda dan suami merancang persediaan yang awal dan teraratur. Ini dapat mengurangkan masalah yang dihadapi sepanjang proses kehamilan. Berikut adalah beberapa persedian untuk keperluan wanita mengandung menunggu hari istimewa yang bakal tiba.

1. Mengetahui Jarak dan Lokasi Hospital

Perkara pertama yang harus diberi perhatian adalah memilihh tempat di mana anda ingin melahirkan bayi anda. Adakah jarak atau lokasi hospital berdekatan dengan rumah ataupun dengan tempat kerja anda? Pastikan anda memilih tempat yang bersesuaian untuk langkah berjaga-jaga supaya proses persediaan ini berlaku dengan mudah dan selamat tanpa mengalami masalah keadaan lalu lintas ataupun sebaliknya. 

2. Meneliti kemudahan dan kepakaran hospital

Bincang bersama pasangan untuk memilih hospital yang dapat menawarkan kemudahan yang lengkap. Pastikan hospital yang dipilih ataupun yang disyorkan menyediakan kemudahan lain seperti kepakaran hospital tersebut dalam mengendalikan situasi-situasi kecemasan dengan baik. Antara situasi cemas adalah seperti kelahiran pramatang, pembedahan atau bayi lemas. 

Selain itu, kemudahan seperti wad bersalin, bilik bayi, penyediaan makanan dan sebagainya harus diberikan perhatian untuk kesenangan semua terutamanya kepada ibu dan anak yang baru lahir. 

3. Menghadiri Kelas Antenatal 

Anda juga boleh mengikuti kelas antenatal dihospital pilihan anda, jika mahu. Kelas antenatal ini bertujuan memberikan pendedahan terhadap para ibu tentang cara pemakanan ketika mengandung. Cara senaman ibu mengandung, penjagaaan bayi baru lahir dan penjagaan ibu selepas bersalin.

4. Melakukan Senaman Ringan



Jangan lupa untuk sentiasa membuat senaman ringan sebelum bersalin terdahulu supaya mendapat stamina yang cukup bagi memudahkan proses melahirkan anak. Nasihat doktor amatlah diperlukan jika anda berasa ragu-ragu untuk bersenam.  

5. Kelengkapan Ibu dan anak

Perkara yang terpenting adalah persediaan kelengkapan ibu dan anak. Peralatan penyusuan dan kelengkapan si bakal ibu. Antara contohnya breast pump, pakaian dalam untuk penyusuan, stokin dan pakaian yang selesa ketika proses berpantang. Bagi kelengkapan si bayi pula adalah pakaian, lampin pakai buang, peralatan mandi, kelengkapann tidur dan peralatan menyusu.

6. Keperluan Nutrisi dan Minyak Urut



Apabila kita mengandung, keperluan zat-zat untuk badan tidak akan sama dengan keadaan kita normal. Zat yang diperlukan oleh ibu mengandung sangat tinggi, hal ini kerana bayi dalam kandungan akan ambil zat dari ibunya. Maka ibu kena supply lebih kepada tubuhnya. 

Antara contoh keperluan nutrisi untuk ibu mengandung yang kena double up ialah, protein, kalsium, asid folic, omega dan juga vitamin c.

Keperluan lengkap bagi wanita mengandung juga berbeza mengikut fasa/trimester. Bahaya kekurangan zat ketika mengandung. Hal ini kerana, boleh memberi kesan kepasa kandungan anda. 




8. Persediaan fizikal dan mental


Persediaan terakhir adalah persediaan fizikal dan mental kerana ia amat penting bagi ibu untuk bersedia sepenuhnya dari segi fizikal dan mental kerana proses kelahiran ini adalah sesuatu yang mendebarkan.

Dengan persediaan emosi dan fizikal diri yang lengkap, para ibu pasti akan berasa lebih tenang malah gembira untuk menyambut kelahiran kanak-kanak. 

Cubalah Shaklee Prenatal Mama Wellness Set, satu set komprehensif yang direka untuk membekalkan nutrien penting untuk ibu dan bayi.



Pengedar Shaklee Desaru 
WhatApps /Call : 016 984 9383
SID : 928411










These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. Pengedar Shaklee Johor berminat nak beli product Shaklee? Berminat nak JOIN AHLI Shaklee? Nak makan vitamin Shaklee secara Percuma? Email: norainiabdullah87@gmail.com Call/WhatsApp: 016 984 9383.

Comments

Popular posts from this blog

Doa yang bagus diamalkan oleh umat islam.

Pengedar Shaklee Desaru Johor

Suplemen Coenzyme Q10 Meningkatkan Tenaga