Mengapa Perlu Vitamin B Complex untuk Kurus ?

Seorang dewasa perlukan Vitamin B untuk membekalkan tenaga yang cukup dan mampu meningkatkan kadar metabolism badan semasa kita melakukan aktiviti harian. Makanan yang kita makan seharian dapat ditukarkan kepada tenaga dengan baik dengan mengambil B Complex ini. Masih segar lagi diingatan saya ketika mengikuti kelas health and talk di Shaklee Branch JB sepuluh tahun yang lalu, begitulah ayat nutritionist shaklee waktu itu. Selepas habis saja talk saya pun belilah sebotol Vitamin B Complex Shaklee itu. Alhamdulliah sampai ke hari ini masih ada stock di rumah yang menjadi amalan pemakanan saya dan bapak. 




Namun ada sesuatu yang ingin saya kongsikan, Mengapa Perlu Vitamin B Complex untuk Kurus ?


Kenapa B Complex Shaklee ?

B Complex Shaklee terdiri dari 8 kumpulan Vitamin B iaitu :

  1. Thiamin (B-1)
  2. Riboflavin (B-2)
  3. Niacin (B-3)
  4. Pantothenic Acid (B-5)
  5. Phyridoxine (B-6)
  6. Folic Acid (B-9)
  7. Cobalamin (B-12)
  8. Biotin 


Setiap kumpulan B ini mempunyai fungsi yang tertentu. Bila diambil lengkap 8 kumpulan ini, akan saling melengkapkan keperluan B dalam tubuh kita. Minda kita telah diterapkan kononya B Complex adalah punca kegemukkan. Namun setelah saya kenali Shaklee dan amalkan vitamin ini, saya dapati tidaklah seperti yang digembar gemburkan. Tanpa kita sedar B Complex ini bekerja dalam badan kita dengan meningkatkan kadar metabolism yang tinggi dan akan membantu mencernakan lemak dan karbohidrat kepada tenaga dan tidak disimpan didalam badan


Saya Beri Contoh Situasi :

    B12 adalah faktor dalam metabolisme karbohidrat. B1 penting untuk pecahan karbohidrat dan membantu menukarkan glukosa (gula ringkas) dan karbohidrat kepada tenaga. 

    Kekurangan Vitamin B1 yang akan menyebabkan glukos dan karbohidrat hanya tersimpan dalam badan. Apabila ia berterusan, hal ini akan menjadi salah satu punca berat badan bertambah gemuk dan kehilangan bentuk tubuh badan yang asal. Disini lah bermulanya proses kegemukkan.

    Manakala B6 sangat penting dan diperlukan untuk menukarkan glikogen (tenaga yang tersimpan) kepada glukosa (gula dalam darah).

    Nampak tak bagaimana vitamin B Complex ini bekerja membantu proses pembakaran glukosa dan karbohidrat menjadi tenaga ? Justeru itu pengambilan air sangat penting dalam membantu proses berjalan dengan lebih lancar. 


Bagaimana?
     Sekarang anda semua sudah fahamkan bagaimana Vitamin B Complex ini berfungsi dengan baik dalam proses penurunan berat badan. Anda semua patut mencubanya okay!

Mengapa Perlu Vitamin B Complex untuk Kurus ?

Tujuan saya ambil vitamin adalah :

Tampung Nutrisi Yang Cukup.
    
    Bila berdiet kita akan kurangkan makan. Especially jika kita amalkan Intermittent Fasting (IF) atau berpuasa secara islamic. Masa makan kita agak terbatas. Anda rasa cukup ke nutrisi yang kita ambil jika hanya mengharap daripada pemakanan semata-mata ? Tak akan cukup kan. Jadi Vitamin B Complex ini akan membantu saya untuk tampung zat yang gagal saya dapatkan daripada pemakanan harian atau zat yang hilang dari penyediaan makanaan itu sendiri. 


Elakkan Kesan Sampingan.

    Bila berdiet akan ada masalah tertentu yang kita akan alami kesan daripada diet itu sendiri. Kesan sampingan ini adalah disebabkan kurang nutrisi juga. Kesan kurang nutrisi menyebabkan sel kita pun kurang sihat, Ia akan bagi signal pada kita. Jadi dengan mengambil B Complex yang kaya dengan vitamin B1 sehingga B12 membantu masalah ini dari terjadi.


Bantu organ berfungsi dengan lebih Efisien. 

    Untuk kuruskan badan, organ kita mesti berfungsi dengan baik. Contohnya bila kita mengamalkan detox. Organ utama yang akan berperanan adalah hati. Ada sesetengah orang yang buat detox tanpa vitamin akan mengalami ketidakselesaan pada hatinya berbanding dengan orang yang mengamalkan vitamin semasa aktiviti detox berlangsung. Mereka lebih bertenaga. 


Kita kena ingat bukan serta merta penyakit ini datang. Kesan sampingan daripada kurang nutrisi pada tubuh badan kita akan menyebabkan pelbagai penyakit di masa akan datang

Jom kita mulakan dengan cakna Perlukan Vitamin B Complex untuk Kurus supaya body kita lebih firm, tidak lesu dan cukup gizi. Barulah kurus in package! 💥 








These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. Pengedar Shaklee Johor berminat nak beli product Shaklee? Berminat nak JOIN AHLI Shaklee? Nak makan vitamin Shaklee secara Percuma? Email: norainiabdullah87@gmail.com Call/WhatsApp: 016 984 9383.

Comments

  1. ooo begitu ya? ni bulan puasa ni.. kena makan Bcomp la ye selepas berbuka untuk tingkatkan metabolisme.. menarik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat untuk metabolism sahaja, B complex shaklee juga mampu mengawal emosi dari drain, dah cuba ke tu?

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Doa yang bagus diamalkan oleh umat islam.

Suplemen Coenzyme Q10 Meningkatkan Tenaga

Pengedar Shaklee Desaru Johor