Keburukan Intermittent Fasting Yang Ramai Tak Tahu

Alhamdulliah syukur, sejak saya sertai project blog mega 1.0 sehinggalah sekarang berlansung ke peringkat 2.0 ini banyak ilmu business dan ilmu nutirisi. Syukur Allah memilih kita semua pada jalan ini. Sentiasa bersedia untuk belajar dan upgrade kualiti leaderships masing-masing. Sebelum ini saya ada kongsikan mengenai intermittent fasting yang mana kita boleh ambil bersama Set Kurus Shaklee.

Baiklah saya ingin kongsikan beberapa info yang bermanfaat mengenai training Business Shaklee Solutions yang  dijalankan di TH Hotel Kelana Jaya pada 18/03/2023 yang saya hadir secara fizikal pada sabtu yang lepas. Kelas yang sememang saya looking forword untuk hadir kerana training ini menyediakan slot pemakanan bersama Saintis Genomics iaitu Dr. Redza Rahman. Sebagai ahli Shaklee amatlah wajar untuk kita sentiasa belajar dari ahli dalam bidang nutrisi agar kita dapat melihat sosok keluasan manfaat vitamin yang kita sendiri makan dan bagaimana ia bekerja dan diperlukan oleh tubuh badan kita. Topic kali ini adalah mengenai puasa, bersesuaian sangatlah dengan kita yang tidak lama lagi nak masuk bulan Ramadhan. 


Menariknya dalam kelas ini, Dr. Redza ada terangkan mengenai proses Autophagy yang akan terjadi apabila badan kita sedang berpuasa samaada kita sedang berpuasa dibulan ramadhan atau sunat dan juga apabila kita sedang melakukan intermittent fasting . Siapa kat sini yang tahu bagaimana process autophagy boleh berlaku? Suspend kan, saya sendiri pun baru saja tahu selepas hadir kelas Dr. Redza. Best sangat bila kita dah tahu bagaimana proses body bekerja dan apa yang body perlukan semasa proses berpuasa. 

Autophagy adalah cara sel-sel membersihkan dirinya yang rosak untuk menjana semua sel-sel baru yang lebih sihat.

Mekanisme autophagy memberi peluang badan memelihara badan dimana ianya boleh mengeluarkan sel yang kekurangan atau kehilangan fungsi normal (disfunction) dan mengitar semula bahagian-bahagian yang perlu untuk dibersihkan secara selular. 

Manfaat Autophagy bila kita berpuasa Ramadhan atau Sunnah dan juga berpuasa secara Intermittent Fasting.


Autophagy meransang sistem imun dan mengurangkan keradangan. 

Bagaimana teruja tak kita semua bila dah tahu proses autophagy berlaku dalam badan kita ketika berpuasa, saya rasa teruja dengan ciptaan Allah yang satu ini kerana autophagy dapat membantu badan kita Detox, Renew and Cleanse your body. Maha Hebatnya Allah ini terperinci betul setiap ciptaanNya yang sentiasa memberi manfaat kepada setiap hambaNya. Allahuakhbar TabarakaAllah MashaAllah.


Jadual diatas ini menunjukkan fasa setiap jam ketika kita sedang berpuasa intermittent fasting. Jika anda perhatikan autophagy akan berlaku selepas intermittent fasting time yang ke-20jam. Waktu kemuncak selepas intermittent fasting adalah selama 72jam berpuasa. Hal ini sedemikian memerlukan masa lebih kurang 3 hari untuk aktifkan autophagy bila kita laksanakan wet fasting ( intermittent fasting). Larat ke kita semua? saya risau je dah 3 hari dan hanya open window beberapa kali takut badan anda yang baru nak bermula tak boleh nak teruskan atas asbab kehilangan tenaga dan otak kurang carbo untuk diproses. 

Jangan risau, seperti yang Dr. Redza katakan pada awal kelas. Dia kata Allah s.w.t dan Nabi Muhammad s.a.w sudah buktikan yang autophagy dapat diactivekan dengan cepat apabila kita melakukan dry fasting (puasa ramadhan dan hari sunat) . Beruntung siapa yang hadir kelas ini, kita dapat mengetahui tricks yang terbaik untuk body active untuk men-nyah toksin.


Apa yang kita tunggu lagi? Kita boleh mendapat banyak manfaat melakukan dry fasting berbanding kita hanya focus pada satu jalan yang sangat jauh tempoh masanya untuk mendapat proses Autophagy melalui berpuasa secara intermittent fasting yang ramai tak tahu keburukannya. Banyak pilihan jika kita terus mengali ilmu Allah yang sangat luas ini. Alhamdulliah. 

Marilah kita muhasabah diri. Jika kita diserang sakit, Allah s.w.t jugalah yang akan mengurangkan selera makan. Ini juga adalah salah satu petanda untuk kita mendapatkan manfaat autophagy. Hakikat ini menghantar signal untuk sel cellular cells body kita reset.

Petandanya, waktu kita tidak sihat kita akan kurang makan dan kita wajib mencari makanan dari sumber yang memberikan nutrisi yang cukup kepada tubuh kita semula. Begitulah prosesnya… 💖


Langkah seterusnya adalah sumber makanan yang manakah akan mengundang toksin yang akan merosakkan kelebihan autophagy ini. Elakkan pengambilan gula yang berlebihan. Jika sebelum ini kita berbuka dengan air katira, air sirap bandung cincau sebagai agent pelepas dahaga. Kita boleh mulakan dengan minum air kosong dahulu atau air kosong yang dibancuh dengan sedikit titisan AVC (apple cider vinegar) untuk menaikkan kembali kadar metabolism body.

Kualiti tidur yang cukup juga amat penting ketika berpuasa, yelah badan sudah seharian berkerja menahan lapar dan dahaga. Body juga perlukan masa rehat dengan baik supaya dapat memproses semula fungsi-fungsi badan yang sedang berkerja. Jika kita mempunyai masalah tidur yang lena. Carilah alternatif yang membantu kita untuk mencapainya dengan tidur yang lena. Resv sangat disyorkan untuk mendapat kualiti tidur malam yang deep. 

Bersenam atau melalukan pergerakkan fizikal secara berkala dapat membantu body kekal aktif dan bertindak balas dengan kelebihan proses ketika kita sedang berpuasa. Tidaklah kita mendapat puasa yang lesu dan letih. Cadangan bersenam ketika berpuasa adalah setengah jam sebelum berbuka. Senam yang ringan bole dilakukan seperti berjalan disekitar kawasan rumah. Pastikan ketika bersahur dan berbuka kita mengambil sumber makanan yang penuh gizi dan kurangkan yang bergula dan berlemak. 


Dr. Redza ada berkongsi beberapa jenis supplements shaklee dan sumber makanan yang kita boleh amalkan ketika berpuasa untuk aktifkan proses autophagy itu. Resveratrol dan Astaxanthin adalah sejenis polifenol. Kedua sumber ini kita boleh dapatkan dalam shaklee supplements iaitu Vivix yang sangat kaya dengan kandungan polifenol . Inilah satu-satunya product yang exclusive satu-satunya yang berada dipasaran. Itulah sebab kenapa shaklee supplements terbaik di Malaysia.

Astaxantiun pula ada dalam shaklee supplements iaitu Carotomix dan berdasarkan cadangan beliau ada beberapa shaklee supplements yang disyorkan antaranya : 



Vivix mengandungi resveratrol yang boleh menginduksi autophagy, CoQ - Trol Plus mengandungi Coenzyme Q10 regulates autophagy, ResV dietry polyphonel boleh membantu masalah tidur yang lena. 

Syukurkan, apabila supplements shaklee terbaik di Malaysia ini mempunyai nutrisi yang body kita perlukan bila kita jalankan aktiviti berpuasa. 



Apa yang saya nak highlights disini adalah, apapun pilihan/cara kita untuk mendapatkan manfaat berpuasa sama ada kita memilih langkah intermittent fasting (wet fasting) dan juga berpuasa sunat (dry fasting). Setiap cara yang kita ambil semestinya mempunyai kekuatan dan kelemahan yang tersendiri. Maka mulakan dengan langkah yang terisi dengan panduan pengetahuan supaya mendapat result yang kita inginkan. bersederhana dalam setiap perkara lebih baik dari terlalu taksub akan sesuatu perkara. 



InsyaAllah dengan berkat dan rahmat bulan Ramadhan yang bakal kunjung tiba nanti, saya pastikan anda semua akan mengalami beberapa perubahan kesihatan dalam weight managment apabila sudah mengetahui kelebihan berpuasa yang Allah s.w.t galakkan kepada umatnya. Salam sayang dan Salam Ramadhan buat semua pembaca yang saya kasihi. 




These statement have not been evaluated by the FOOD and Drug Administration. These products are nit intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease. Pengedar Shaklee Johor berminat nak beli product Shaklee? Berminat nak JOIN AHLI Shaklee? Nak makan vitamin Shaklee secara Percuma? Email: norainiabdullah87@gmail.com Call/WhatsApp: 016 984 9383


#BlogMegaShaklee2023
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023
#PengedarShakleeKotaTinggi
#PengedarShakleeMalaysia







Comments

  1. Wah bagusnya antophagy ni. Sy baru tahu istilah ni. Terima kasih untuk Info sahabat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama awak. itulah kalau saya tak datang dr redza ini mungkin saya pun tak tahu details fungsi autophagy ini. alhamdulliah ada peluang berkongsi dengan ramai orang. semoga bermanfaat ya :)

      Delete
  2. alhamdulillah. syukur sangat kan dapat ilmu baru. selama ni main buat je IF. tak tau sebaliknya ada banyak yg perlu di jaga. great sharing sis!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa betul tu, memang kita kena ada ilmu dulu nak start IF ini, takut tak menjadi macam orang lain. bestkan dah ada ilmu baru macam ini :) Thanks sudi baca...

      Delete
  3. Banyaknya info saya dapat dari sharing ni. Tak tahu pun IF ada keburukannya. Terima kasih ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-sama. saya pun mcm awak juga, barulah tahu ada keburukkannya kalau kita tak tahu caranya. alhamdulliah info ini beri manfaat pada semua...

      Delete
  4. amazing sharing! banyak info baru saya dapat. tq dear

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulliah. Share dengan kawan-kawan ya ;)

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Doa yang bagus diamalkan oleh umat islam.

Suplemen Coenzyme Q10 Meningkatkan Tenaga

Pengedar Shaklee Desaru Johor